top of page
Search

חברת קדימהסטם תשתף פעולה עם חברת התרופות מרק סרונו למאמצים משותפים בתחום מחלות נוירודגנרטיביות

נס ציונה, פארק המדע, 3 באוגוסט 2014, חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קדימהסטם (TASE: KDST) מדווחת כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Merck ("מרק") לביצוע סריקת תרופות בתחום מחלות נוירודגנרטיביות לטרשת נפוצה, ומחלות נוירודגנרטיביות פוטנציאליות נוספות. קדימהסטם תשתמש בפלטפורמה הייחודית שלה עבור מרק סרונו, החטיבה הביופארמצבטית של מרק, לסריקת חומרים חדשים כתרופות פוטנציאליות.

קדימהסטם פיתחה טכנולוגיות להתמיינות תאי גזע לאוליגודנדרוציטים, תאים הנדרשים ע"י המוח כדי ליצור מיאלין, הבידוד של סיבי העצבים. במחלת הטרשת הנפוצה, אוליגודנדרוציטים נהרסים ע"י מערכת החיסון. לקדימהסטם יש גם יכולת לייצור אסטרוציטים מתאי גזע. אסטרוציטים הינם תאי תמך אשר נמצאו מעורבים במחלות נוירודגנרטיביות. במסגרת שיתוף הפעולה קדימהסטם תסרוק חומרים במערך הבדיקות הייחודי לה המבוסס על התאים יוצרי המיאלין ותאי התמך של המח שהחברה ממיינת מתאי גזע, במטרה לזהות תרופות פוטנציאליות היעילות לטרשת נפוצה ולזהות השפעה פוטנציאלית במחלות נוירודגנרטיביות אחרות.


העסקה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של קדימהסטם לייצר הכנסות בטווח הקצר ולהדק קשרים עם חברות פארמה בינלאומיות גדולות לפרוייקטים של סריקת תרופות. סריקת התרופות תיעשה בתאים אותם מייצרת קדימהסטם גם עבור מוצרי התרפיה התאית שלה. מערכות סריקת התרופות של קדימהסטם המכילות תאי אדם, יכולות לסייע בניבוי כיצד תרופה תפעל על תאים שונים, בינהם אוליגודנדרוציטים.


יוסי בן יוסף, מנכ"ל קדימהסטם ציין, "שיתוף הפעולה עם מרק מחזק את הקשר הפורה בין החברות ומהווה הבעת אמון בקדימהסטם והטכנולוגיה החדשנית שלה, מצד מרק סרונו. העובדה שבתקופה האחרונה חתמנו על חוזה לסריקת תרופות עם ענקית תרופות נוספת מעידה על החוזקה המדעית והבשלות של הטכנולוגיה שלנו. זה משקף הבנה גוברת שביכולתנו לספק תוספת משמעותית לתהליך פיתוח תרופות ולקיצור זמני הפיתוח שלהן".


פרופ' מישל רבל, המדען הראשי של קדימהסטם הוסיף, "ההחלטה של מרק לחתום חוזה עימנו לסריקת תרופות מעידה על מצויינות הטכנולוגיה שפיתחנו לייצור תאים יוצרי מיאלין ותאי תמך של המח. אנו משוכנעים שמערכי הסריקות שאנו עורכים בעזרת תאים אלו הינם מדוייקים, רגישים והדירים. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת גילוי של חומרים כימיים העשויים להוביל לדור חדש של תרופות לטיפול במחלות הפוגעות באופן חמור במערכת העצבים המרכזית כמו טרשת נפוצה ו-ALS".


עם חתימת החוזה, מרק תשלם לקדימהסטם סכום ראשוני, ותשלומים נוספים יועברו בתלות בעמידה באבני דרך שנקבעו. פרטים פיננסיים נוספים אינם מפורטים בזאת.

הסכם שיתוף הפעולה הינו המשך של הסכם בין החברות מ-2012 וחתימה על זכרון דברים ביניהן מ-2013 בדבר שימוש בפלטפורמות סריקת התרופות של קדימהסטם על-מנת לאפיין תרופות פוטנציאליות חדשות העשויות להוביל לדור הבא של טיפולים במחלות נוירודגנראטיביות.

bottom of page