top of page
Search

המדען הראשי הגדיל את התקציב לקידום הטיפול התאי לניוון שרירים של קדימהסטם

נס ציונה, פארק המדע, 20 ביולי 2014, חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קדימהסטם (TASE: KDST) מדווחת על קבלת אישור להגדלת התקציב מהמדען הראשי שיכלול תוספת של כ-1.4 מיליון שקל עד סוף השנה, לטובת פיתוח טיפול תאי למחלת ניוון שרירים סופנית, ALS. סך התקציבים לשנת 2014 ייעמדו כעת על כ-10 מיליון שקל. המענק לקדימהסטם הינו לפי שיעור השתתפות של 50% מהוצאות המחקר והפיתוח .


מחלת ה-ALS הינה המחלה הקשה ביותר מקבוצת המחלות הניווניות הפוגעות בתאי העצב המוטוריים, תאים אשר שולטים בפעילות שרירי הגוף. הרס תאי העצב הללו גורם לשיתוקם המלא של השרירים הנשלטים על-ידם. כיום, אין למחלה טיפול תרופתי משמעותי. בשנים האחרונות מתחזקות העדויות המדעיות לכך שבחולי ALS נפגעת היכולת של תאי תמך של מערכת העצבים המרכזית (אסטרוציטים) לשמור על חיות של תאי העצב המוטוריים. הזרקה של אסטרוציטים בריאים ומתפקדים למערכת העצבים של חולים עשויה לספק תמיכה מערכתית לתאי העצב המוטוריים של החולים ובכך להאט את התקדמות המחלה ולשפר את איכות ותוחלת חיי החולים.


הטכנולוגיה הייחודית של קדימהסטם מאפשרת לייצר את תאי התמך אשר ישמשו לטיפול בחולים כמוצר מדף לאוכלוסיות גדולות של חולים. לחברה מספר משפחות של פטנטים ובקשות פטנטים המגנות על הטכנולוגיה לייצור תאים אלו מתאי גזע.


לאחרונה, דיווחה החברה על הצלחה בניסוי פרה קליני ראשון לטיפול במודל של מחלת ניוון שרירים סופנית, ALS. במסגרת הניסוי, נבדקה יעילות הזרקת תאי התמך הייחודיים לחברה, לנוזל חוט השדרה של עכברים המפתחים מחלת ה-ALS, מודל זה הינו בעל משמעות רבה בניבוי פעילות הטיפול בבני אדם הסובלים ממחלת ה-ALS.


תוצאות הניסוי הראו מגמת שיפור בתוחלת חיי העכברים אשר הוזרקו בתאים. בנוסף להארכת חיי העכברים, חל שיפור מובהק בתפקודם המוטורי (השרירי) של העכברים המטופלים בהשוואה לעכברים שלא טופלו. יעילות הטיפול באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים המצביעים על עיכוב בזמן התפרצות המחלה. הזרקה של תאי התמך נעשתה לתוך נוזל חוט השדרה , הליך מקובל לטיפולים בבני אדם. החברה מצאה כי ההזרקה לנוזל חוט השדרה מאפשרת את פיזור התאים לאורך מערכת העצבים המרכזית ובכך ביססה את שיטת החדרת התאים בטיפול העתידי בחולים.


יוסי בן יוסף, מנכ"ל החברה ציין "המענק הנוכחי ישמש את החברה להמשך פיתוח אחת מהתוכניות הראשיות של החברה- פיתוח תרופה למחלת ה-ALS. מדובר במחלה קשה וחשוכת מרפא, כאשר הטיפולים הקיימים עבורה היום הינם מצומצמים ואינם יעילים. לאור אופייה הקשה של המחלה, אנו מאמינים שנוכל להתקדם בצורה מהירה מול ה-FDA, ומענק זה יסייע לחברה לקראת הניסויים הקליניים".

bottom of page