top of page
Search

קדימהסטם קיבלה אישור לפטנט בישראל לטכנולוגיה המשפר את איכות המוצר IsletRx שבפיתוח לטיפול בסוכרת

אישור הפטנט מגיע לאחר חתימה על הסכם עם חברת Implant Therapeutics האמריקאית לשת"פ בקשר לפיתוח המוצר המיועד של החברה

הפטנט מקדם את החברה ועוסק בטכנולוגיה המשפרת את איכות הייצור של המוצר התאי IsletRx


לפני כחודש חתמה החברה על הסכם רישיון לבחינת היתכנות שימוש בתאים "חמקניים" עם חברת Implant Therapeutics האמריקאית, אשר הצלחתו תהווה צעד משמעותי בדרך ליצירת שתלי רקמות לבלב שלא תידחה בגוף המושתל ותאפשר, ככל שיושלם הפיתוח, שימוש במוצר ה-IsletRx ללא צורך בדיכוי מערכת החיסון


 

נס ציונה, פארק המדע, ספטמבר 2022, חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קדימהסטם (TASE: KDST) מודיעה על קבלת אישור לפטנט ממשרד הפטנטים הישראלי עבור טכנולוגית החברה לייצור תאי איי לבלב המשמשים לייצור מוצר ה-IsletRx אותו מפתחת החברה לטיפול חדשני בסוכרת.


הפטנט מעניק לחברה יתרון מול המתחרים בשימוש בטכנולוגיה לייצור תאי לבלב לצורך ייצור מוצר התאי IsletRx שבפיתוח, המיוצר בישראל. מדובר בפטנט נוסף של החברה בתחום הטיפול בסוכרת, אשר אושר ונרשם בהצלחה לאחרונה גם ביפן ובאוסטרליה (כך יבטיח את ייחודיות ובלעדיות הייצור של המוצר התאי, IsletRx בטריטוריות האמורות), כאשר קבלת הפטנט היא אינדיקציה חיובית לקבלתו בטריטוריות נוספות כגון ארה"ב.


רישום הפטנט הינו צעד נוסף לחברה בתחום הסוכרת, לאחר שלפני כחודש חתמה החברה על הסכם רישיון לבחינת היתכנות שימוש בתאים "חמקניים" עם חברת Implant Therapeutics האמריקאית, אשר הצלחתו תהווה צעד משמעותי בדרך ליצירת שתלי רקמות לבלב שלא תידחה בגוף המושתל ותאפשר שימוש במוצר ה-IsletRx ללא צורך בדיכוי מערכת החיסון.


הפטנט מגן על טכנולוגיית בְּרִירָה וההעשרה המשמשת כיום בייצור מוצר ה- IsletRx, מוצר החברה שבפיתוח לטיפול בסוכרת. הפטנט נרשם על טכנולוגיה חדשנית בתהליך הייצור, בה מסולקים תאים שאינם נחוצים לתפקוד ועלולים לפגוע ביעילותם של התאים המושתלים והעשרת הרכב תאי איי הלבלב המיוצרים מתאי גזע, כך שניתן יהיה להשתמש רק בתאים הרלוונטיים להשגת האפקט הטיפולי המרבי. לפני כשנה פורסם מאמר מדעי ב- Frontiers in Endocrinology שתיאר את טכנולוגיית הברירה של החברה. באמצעות שימוש בטכנולוגיית FCCS (Functional Cell-Capture Screening) עלה בידי צוות המחקר לזהות סמנים ייחודיים המאפשרים את ייצור IsletRx ביעילות מוגברת.


תאי בטא של קדימהסטם תחת מיקרוסקופ


אסף שילוני, מנכ"ל קדימהסטם, ציין: "קבלת הפטנט בישראל מהווה צעד נוסף לחיזוק הקניין הרוחני שלנו, כאשר פטנט זה מצטרף לפטנטים נוספים שקיבלנו לאחרונה בתחום ה-ALS בארה"ב. אנו ממשיכים בתוכניותינו בתחום הסוכרת וה-ALS, ואנו מצפים כי נגדיל את יכולת ייצור התאים של החברה, כדי לתמוך בהמשך ניסויים פרה-קליניים, על מנת להמשיך לבחון את יעילות ובטיחות המוצר, ולאפשר שיתופי פעולה לבחינת פתרונות אנקפסולציה. להנהלת החברה קשרים ענפים עם החברות הפעילות בתחום וכן פועלת באופן שוטף לאיתור שיתופי פעולה שיקדמו משמעותית את התוכנית".


פרופ' מישל רבל, המדען הראשי, מציין ”הטכנולוגיה שהפטנט הזה מגן עליה מהווה חלק חשוב וייחודי להבטחת איכות התאים לטיפול בסוכרת אשר החברה מפתחת מתאי גזע, ומעניקה יתרון למוצר החברה.”


קדימהסטם פועלת לפיתוח טיפולים חדשניים לסוכרת, על ידי השתלה של תאים המפרישים אינסולין שמוינו מתאי גזע פלוריפוטנטיים. שימוש בתאי גזע אלה עשוי לאפשר יצור של כמויות בלתי מוגבלות של תאים ובכך יתאפשר לחברה לטפל במספר חולים רב. מספר חולי הסוכרת בישראל הוערך נכון לשנת 2019 במעל לכ- 550 אלף איש[1], כאשר היקף העלות למבטחים על מחלת הסוכרת בישראל הוערך במעל לכ- 3.5 מיליארד שקל בשנת 2018[2].




אודות IsletRx

מוצר IsletRx הינו צבר תאיי איי לבלב ברמה קלינית, אשר הינם בעלי יכולת הפרשת אינסולין (המסייעת בהורדת רמות הסוכר בדם), ובעלי יכולת הפרשת הורמון הגלוקגון (הורמון המופרש אצל אנשים בריאים ומונע ירידה חריגה מדי ברמת הסוכר (היפוגליקמיה) שעלולה להיות מסוכנת) בתגובה לרמות הסוכר המשתנות (רמת הגלוקוז) בדם. תפקוד זה של המוצר הוא בדומה ללבלב "בריא" ומתפקד לטיפול במחלת סוכרת תלוית אינסולין ("כדוגמת סוכרת נעורים").

בנוסף, שיטת ייצור וברירת התאים תאפשר את השתלתם בפלטפורמות אחרות כגון מתקנים (devices) בגודל קטן יותר, כגון לבלב מלאכותי או מתקנים תת-עוריים המתאימים יותר לנוחות מרבית בחולי הסוכרת.


אודות קדימהסטם

קדימהסטם בע"מ (www.kadimastem.com)הינה חברה בשלבי פיתוח קליני של תרפיות תאיות (cell therapy), המפתחת ומייצרת מוצרי "מדף" תאיים המבוססים על הפלטפורמה הטכנולוגית של החברה לגידול והתמיינות של תאי גזע עובריים לכדי תאים פעילים באיכות קלינית. AstroRx, תכנית פיתוח מובילה של החברה, הינו מוצר תאי המורכב מתאי אסטרוציטים לטיפול ב-ALS. ניסוי קליני Phase 1/2a במוצר זה הסתיים בשנה האחרונה. וכן IsletRx מוצר תאי המורכב מתאי לבלב פעילים, המיוצרים מתאי גזע, שנמצאו יעילים ובטוחים לטיפול בסוכרת תלוית אינסולין, ונמצאים בתהליך פרה-קליני מתקדם.

קדימהסטם נוסדה על ידי פרופ' מישל רבל, המדען הראשי של החברה ופרופסור אמריטוס לגנטיקה מולקולרית במכון וייצמן. פרופ' רבל זכה בפרס ישראל עבור ההמצאה והפיתוח של Rebif, התרופה המקובלת לטרשת נפוצה הנמכרת ברחבי העולם. קדימהסטם נסחרת בבורסה בתל אביב (ת"א:KDST).


רשתות חברתיות: LinkedIn, Twitter, Facebook





bottom of page